Nissans ikoniske kompakte crossover Juke kommer snart med en ny hybrid drivline i tillæg til det nuværende model line-up. Den nye hybrid version leverer direkte respons og reducerer såvel brændstofsforbruget og CO2 udslippet.

Der er fremdrift i Nissans elektrificerede produktstrategi, og Juke hybrid, som kommer senere i Marts, repræsenterer endnu en milesten for Nissan’s strategiske ambition om at have en fuld elektrisk modelrække.

Juke hybrid indeholder en fuld kombineret drivline i stedet for blot at tilføje elektriske egenskaber til den eksisterende benzin motor. Dette giver kunderne følgende fordele:

  • 100% elektrisk start
  • Gode køreegenskaber
  • Godt brændstofsforbrug takket være den smarte kombinerede gearkasse, effektive regenerative bremser og et højtydende batteri.

 

Juke hybrid drivlinen indholder en ny generation, Nissan udviklet benzinmotor specifikt udviklet til at fungere med hybrid teknologi. Den yder 94 hk og har et drejningsmoment på 148 Nm.

Elmotoren yder 49 hk og har et drejningsmoment på 205 Nm. Resultatet er en drivline, der yder 25% mere end den nuværende benzin variant samt en reduktion i brændstofsforbruget på op til 40% ved bykørsel og op til 20% ved blandet kørsel

 

En Smart automat gearkasse

Som et vigtigt led i Jukes gode køreegenskaber er en avanceret lavfriktions kombineret gearkasse.

For at mindske friktion er gearkassen styret af en avanceret algoritme og anvender en særlig sammenkobling i stedet for konventionelle synkroniserede ringe til at skifte det fjerde «benzin» gear og de to «el» gear.

Yderligere reduceres friktion ved, at gearkassen ikke anvender en traditionel kobling. Start af bilen er 100% elektrisk, og de to el-motorer kombineres til at synkronisere gearene, hvilket giver en glidende, sammenkoblet og responsiv acceleration.

Drivlinen navigerer automatisk igennem de forskellige hybrid teknologier (serie, parallel, serie-parallel) i forhold til accelleration og den ydelse, der er behov for. Alt foregår glidende og uden indblanding fra føreren.

 

Elbilslignende køreoplevelse

Juke hybrids intelligente køresystem styrer drivlinen i forhold til mange parametre med en optimering af anvendelse af eldrift. Op til 80 % af al bykørsel kan gøres ved ren el-drift med korte hybrid-faser, der oplader batteriet før den igen skifter til el-kørsel. Juke hybrid starter altid via ren el-drift og kan køre op til 55 km/timen på ren el. Det giver føren mulighed for at nyde ren elbils kørsel.

Systemet maksimerer automatisk el-driften, men Juke hybrid får også en dedikeret el-drifts knap, der kan anvendes, såfremt føreren udelukkende vil køre på el. F.eks. ved kørsel i beboelses kvarterer eller ved køkørsel.

Regenerativ bremsekraft

Når bilen mister fart agerer elmotoren som generator og opsamler den kinetiske energi, omdanner den til elektricitet, der lagres i batteriet.

Juke hybrid kommer også med en køreindstillings-funktion, hvor føreren kan skifte imellem ØKO/Normal/Sport. Køreindstillingen ændrer på servostyringen, klimaanlægget og speederens ydelser, og den ændrer også den regenerative bremsekraft og batteriopladning.

 

Vil du vide mere om Nissan JUKE Hybrid priser eller udstyr så klik på linket: New JUKE Kundeprisliste og udstyrsmodeller

Link til Privat Leasing: JUKE Privatleasing